گاهی رنگ دود خروجی از اگزوز دیزل ژنراتورها نشاندهنده یک نقص است که برای برطرف کردن آن باید سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کرد. اگر اپراتور یا مالک دستگاه، علت دود موتورهای دیزل را نداند و گمان کند این تغییر رنگ بیدلیل است، خرابی دستگاه مضاعف خواهد شد، لذا واجب است اپراتور یا مالک اطلاعات کافی در این مورد کسب کند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع دود و علت ایجاد آن آشنا شوید. علت دود سفید در موتورهای دیزلی علت دود موتورهای دیزل که به رنگ سفید است، از عدم شکلگیری درست احتراق در محفظه سیلندر ناشی میشود. معمولاً علت دود سفید دیزل ژنراتور ناشی از موارد زیر است: سرما و سرد بودن موتور: چه عامل سرما که موجب سرد شدن موتور میشود، چه کار نکردن موتور دیزل ژنراتور برای مدتی که بهاصطلاح سرد شدن موتور را به دنبال دارد، باعث میشود که در هنگام استارت دود سفید از اگزوز خارج شود. علت این دود، سرد بودن قطعات در ابتدای کار است. زمانی که قطعات موتور سرد است، کمی هوای داغ را (به دلیل انتقال دما) به خود جذب میکنند. این هوای جذب شده موجب احتراق ناقص و درنتیجه دود سفید میشود. ناخالصی در سوخت: آب و مایعات موجود در سوخت، موجب خروج دود سفید از دیزل میشود، لذا بهتر است در مسیر ورودی گازوئیل فیلتر آبگیر نصب شود. خرابی گرمکنها: المنتهایی هستند که عمل گرم کردن موتور قبل از استارت را به عهده دارند؛ زیرا موتور برای روشن شدن نیازمند گرمکن است. برای فعالشدن انژکتور موتور نیاز است تا موتور گرم شده و هوای فشرده در اختیارش قرار گیرد. معیوب بودن گرمکن، باعث فشرده نشدن هوا و ناقص سوختن گازوئیل خواهد شد که در انتها موجب دود سفید دیزل میشود. برای انجام محاسبات دیزل ژنراتور، مقاله محاسبه توان ژنراتور سه فاز را مطالعه نمایید. علت دود سیاه در موتورهای دیزلی دود سیاه، یکی از انواع دودهایی است که بیانگر خرابی دیزل یا کارکرد بد ماشین است. دود موتورهای دیزل که به رنگ سیاه است نشان میدهد که احتراق، ناقص انجام میشود. دود سفید و دود سیاه هر دو ناشی از احتراق ناقص هستند، اما علت دود سفید دیزل ژنراتور ناشی از انجام نشدن کامل احتراق داخل سیلندر است و دود سیاه تنها محدود به سیلندر نشده و دیگر قطعات را نیز در برمیگیرد که عبارت است از: کارکرد بالاتر از توان نامی در دیزل ژنراتور، فاکتوری به نام میزان بار ژنراتور وجود دارد و منظور از بار، حداکثر توانی است که ژنراتور میتواند برق تولید کند. هنگامیکه وسایل زیادی در مدار خروجی ژنراتور قرار میگیرد و نیاز این وسایل بیش از توان نامی یا بار ژنراتور است، دود خروجی اگزوز سیاه خواهد بود. برای همین بارها ذکر شده است که قبل از خرید دیزل ژنراتور میزان توان موردنیاز را بدانید. سوختن سیمپیچ زمانی که سیمپیچ ژنراتور میسوزد دود خارج شده از ماشین سیاه خواهد بود. برای اینکه اطمینان پیدا کنیم که دود به دلیل سوختن سیمپیچ است باید سیمپیچ را از ژنراتور خارج کرده و اجازه بدهیم ژنراتور بدون بار کار کند، اگر سیمپیچ سوخته بود، دیزل دود سیاه تولید نخواهد کرد و باید سیمپیچ عوض شود. خرابی پمپ انژکتور در دیزل ژنراتور 4 پمپ وجود دارد، دو پمپ سوخت، یک واتر پمپ و پمپ انژکتور. وظیفه پمپ انژکتور، تنظیم سوخت برای تزریق به موتور است؛ اگر این پمپ درست عمل نکند، ماشین با دود سیاه کار خواهد کرد. علت دود سیاه دیزل ژنراتور به مشکل خرابی سوزن انژکتور هم برمیگردد. گشاد شدن سوزن انژکتور، باعث کم شدن پاشش گازوئیل میشود. کم شدن پاشش مواد سوختی باعث ناقص سوختن گازوئیل و در نتیجه خروج دود سیاه از اگزوز میشود. علت دود موتورهای دیزل در بیشتر مواقع به عملکرد اجزاء سوخت و تنظیم سوخت برمیگردد، پس سرویس این اجزاء حیاتی است. ناقص سوختن گازوئیل یکی از دلایل خروج دود سیاه از دیزل، سوختن ناقص گازوئیل است. دلیل احتراق ناقص نیز، کمبود اکسیژن در مجاورت ماده سوختنی است. گازوئیل به همراه اکسیژن و حرارت در موتور دیزلی، موجب انفجار و سوختن میشود و وجود کم اکسیژن باعث سوختن ناقص گازوئیل شده و دود سیاه تولید میکند. یکی از کارهایی که اپراتور دیزل ژنراتور در این مواقع انجام میدهد، تمیزکردن فیلتر هوا یا تعویض فیلتر است. فرسایش اجزاء سیلندر احتراق در داخل سیلندر انجام میشود و فرسایش هرکدام از قطعات سیلندر، موجب عدم رسیدن اکسیژن و سوختن ناقص میشود. ازاینرو دود تولید شده سیاه خواهد بود. تنظیم نبودن ارتفاع اگر دیزل ژنراتور در ارتفاعی بالاتر از سطح دریا نصب شود، به دلیل کم بودن اکسیژن در آن ارتفاع، سوختن به شکل ناقص انجام خواهد شد. علت دود سیاه دیزل ژنراتور در ارتفاعات، در اکثر موارد به تنظیم نبودن ارتفاع برمیگردد.